top of page

Een hoofd vol expositie

Jaren geleden ontmoetten Margo Nelissen en ik elkaar voor het eerst. Haar kunst sprak me direct aan; ze maakt prachtige sieraden. Los daarvan was er een wederzijdse herkenning, er resoneerde iets. Was het werken met 'metaal'? De verbinding met de natuur? Toen ik in juli 2017 een aanvraag kreeg voor een solo-expositie in Huis Kernhem, gaf ik aan graag samen met Margo Nelissen te exposeren. De aanvrager reageerde enthousiast en bleek ons toevallig zelf - tijdens het bekijken van een groepstentoonstelling - gematched te hebben. Margo en ik gingen om de tafel zitten en er ontstonden gesprekken. Een zoektocht naar de oorsprong van ons werk. We beseften wat we gemeenschappelijk hebben: de nieuwsgierigheid naar wat achter het wezen van een mens ligt. De motivaties, geheimen en littekens. Niet lang daarna dook de titel voor onze expositie vanzelf op: Verborgen.

Detail ets Joyce Willemse

Gedurende de maanden dat we ons aan het voorbereiden waren, kwamen we regelmatig bijeen om te bespreken hoe ver we met ons werk waren en welke nieuwe ideeën we hadden. We brachten zelfs de werken mee naar het atelier van de ander om te proeven hoe het zou aansluiten. Ik ervoer dat als een mooie ontdekkingsreis - naar binnen en naar de ander toe: Hoe verhoudt de kunst die je maakt zich tot het werk van de ander? Zo kon ik besluiten welke nieuwe kunst daadwerkelijk meegaat naar de expositie. Niet alles wordt getoond, ik hou nog iets Verborgen. Dat nadenken over hoe mijn werk op de buitenwereld overkomt als ik het bij elkaar voeg en als het samenkomt met het werk van de ander, was verfrissend om te doen.

Nu zitten we in de laatste-loodjes-fase. Lopen we met een hoofd vol expositie. Uitnodigingen rondbrengen. Tamtam maken. Tegen dingen aanlopen die op het laatste moment geregeld moeten worden, het is allemaal normaal. Ik geef me eraan over en hoop dat jullie straks genieten. Wees welkom: De feestelijke vernissage is op zaterdag 19 mei om 15 uur. Huis Kernhem, Kernhemseweg 7 Ede.

Detail van sieraad van Margo Nelissen

Expositie VERBORGEN in Huis Kernhem Margo Nelissen (sieraden) en Joyce Willemse (grafiek, schilderijen, dichtkunst) 19 mei – 3 juni 2018 | za en zo 12.00 - 17.00 uur | zondag 27 mei vanaf 14.00 uur.

In de ruimtes van Huis Kernhem tonen Margo en Joyce hoe het thema Verborgen zich in hun werk heeft uitgekristalliseerd; Margo door middel van sieraden, Joyce door middel van grafiek, schilderijen en een gedicht. Beide kunstenaars hebben speciaal voor deze expositie nieuw werk gemaakt en zijn alle weekeinden zelf aanwezig. ​​

Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page